Mengenai SISPAA 2.0
Latar Belakang & Objektif

1. Menggantikan sistem SISPAA 1.0 yang mula beroperasi pada 2014
2. Pernyataan masalah:
- Platform Struts 1.2 (tahun keluaran 2000) telah End-of-Service/End-of-Life
- Keperluan mewujudkan gerbang integrasi:
- di antara sistem aduan agensi lain (contoh: PBT)
- bagi proses verifikasi maklumat aduan (JPN, Geospatial) - Keperluan bagi memenuhi keperluan pengguna semasa (aliran kerja dan modul pelaporan.)
- Keperluan data warehouse
Membangunkan sistem pengurusan aduan awam yang baharu bagi mentransformasikan pengurusan aduan yang lebih berkesan dan holistik seiring dengan keperluan pendigitalan sektor awam.
1. Menguruskan aduan awam secara dalam talian berhubung perkhidmatan Kerajaan sekaligus membolehkan tindakan yang cepat dan tepat dapat diambil;
2. Menyediakan gerbang perkhidmatan pengurusan aduan yang utama di agensi Kerajaan;
3. Menyediakan saluran aduan bagi kemudahan orang awam mengemukakan aduan seiring dengan peningkatan pendigitalan sektor awam melalui sistem penyampaian perkhidmatan yang inklusif dan bersepadu; dan
4. Sistem ini juga menyediakan modul pengumpulan data bagi pengurusan pintar dalam menyediakan laporan, analisa serta perkongsian dan integrasi data yang efisien kepada semua pihak yang terlibat di dalam pengurusan aduan awam.